fridajosephinevolontarresa.blogg.se

Vi har i Januari 2013 gjort vår livs resa. I 3 veckor jobbade vi som volontärer på ett barnhem i centrala Thailand. Här på bloggen kan ni läsa om hela vår upplevelse och om allt för- & efterarbete samt reflektioner av allt arbete.

Solig dag i Majorna

Kategori: Allmänt

Idag stod vi på vår första loppis tillsammans. Vi sålde massor av prylar och pengarna vi fick in går självklart till projektet. Vädret var strålande och det lockade mycket folk. Vi är väldigt glada att vi har börjat vår egna insamling av pengar och hoppas på att resan tillslut kommer bli av. Vi har som mål att så snabbt som möjligt boka flygbiljetter men då krävs det att vi får in lite mer bidrag. Eftersom loppisen blev så lyckad kommer vi göra om det i augusti eller september.
Här kommer två bilder från markanden:

Loppis i Majorna

Hej!

Imorgon söndag står vi i Majorna och säljer saker för att samla ihop pengar. Hos oss kommer ni kunna köpa allt ifrån böcker till kläder. Marknaden börjar 11.00-17.00 och ni hittar oss i Majorna där ni ser dessa skyltar.....

Loppis

Kategori: Allmänt

Just nu händer det inte så mycket med projektet. Vi håller på att planera inför en loppis som vi ska stå på i majorna på söndag.
Vi återkommer mer om tider. Pengarna som vi får in går självklart till volontärresan.

Resan till Litauen 2009

Kategori: Allmänt

Våran resa till Litauen 2009 gav oss idén till att åka på en volontärresa. Det hela började med att våra lärare frågade om vi ville åka med till Litauen med ett projektarbete, för det var ingen annan som blev lockad till att resa dit. Men vi tyckte att "varför inte" för man lär aldrig komma till Litauen någon annan gång. Vi såg resan som en möjlighet att lära känna ett land som man aldrig har tänkt som ett resemål.

28 april steg vi på planet som 15 åringar till Litauen. Det var ingen vanlig resa utan en utbytesresa. Vår skola var i kontakt med sex olika länder som startade ett projekt tillsammans. Projektets syfte var att lära känna andra kulturer och skapa band mellan ungdomar i olika länder. Det var sex olika länder med i projektet, länderna var Frankrike, Litauen, Italien, England, Polen och Tyskland. Projektet gick ut på att man skulle besöka varje land fast med nya elever varje gång.

Resan började på landvetter flygplats tisdagen den 28 april. Vi var nervös och spända inför vad som skulle hända. Vi skulle bo tillsammans i en främmande familj och få uppleva något som inte många har gjort.

Väl framme i Litauen blev vi upphämtade av en taxi som skulle köra oss till skolan där familjen väntade. Taxiresan var nervös, vi visste inte vad som väntade och om vi kunde kommunicera med familjen vi skulle bo hos. Familjen bodde i en liten by som heter Alove. Vi närmade oss skolan i Alove där familjen väntade. Vi presenterade oss för familjen och vinkade sedan av våra lärare som skulle bo på hotell. Efter att lärarna åkt iväg fortsatte bilfärden men denna gången med värdfamiljen. Väl framme vid deras hus blev vi lite chockade att det såg så fattigt ut, det hade vi inte väntat oss. Det var som att hoppa tillbaka 50 år i tiden. Den utvecklingen som det är i Sverige var det inte i närheten av i Alove. När vi klev in i huset möttes vi av en konstig mögellukt. Det var väldigt annorlunda och vi började bli lite tveksamma om vi verkligen skulle klara av att bo här i en vecka.

Dagarna bestod av besök på olika viktiga platser i byn Alove , skolbesök, utflykt till huvudstaden Vilnius mm. Det  gick snabbt att vänja sig vid att leva i en litauisk familj. Men matkulturen var annorlunda. Till frukost fick vi inte som i Sverige smörgås med pålägg och fil osv. utan vi fick bland annat pizza och fiskpinnar. Allt var annorlunda det kändes väldigt speciellt att se hur det hade det i skolan medans vi i Sverige klagar över hur vi har det. Vi insåg hur bra vi har det och efter resan har vi förändrats som personer genom att uppskatta små saker mycket mer än vad vi gjorde innan. I skolan som vi gick i Litauen fanns det inget rinnande vatten i köket, ingen värme och väldigt dålig belysning.

Vårt uppdrag med resan var att berätta om vårt land och där vi kom ifrån för att man skulle få se olika kulturer och miljöer. Presentationen var på engelska och just engelskan var ett av de stora problemen med besöket. Familjen hade väldigt svårt med engelskan men en sak som vi lärde oss var att man kunde förstå varandra och kommunicera även fast det fanns språksvårigheter.

I början av resan var vi väldigt nervösa och rädda för att vi inte skulle klara av att bo i en främmande familj. I efterhand är vi mycket stolta av oss själva att vi klarade av det vi gjorde. Det var en psykisk påfrestning att bo hos en familj och med personer från ett främmande land med ett främmande språk. Det var inte bara jobbigt att leva i deras vardag utan det var jobbigt att se att de hade det inte lika bra som oss. Vi har det otroligt bra i Sverige och det gjorde att vi vill åka på en ny resa där vi verkligen får göra något för barn som har det tufft. På resan till Litauen kunde vi inte hjälpa till utan vi fick bara se och projektet gick ju ut på att berätta om hur vi lever och det kändes konstigt eftersom vi har det så mycket bättre.

Vi hoppas nu att vi kommer iväg på vår volontärresa till Thailand där vi kan hjälpa barnen med undervisning och renovering av skolhemmet mm.

Om du vill stödja vårt projekt kontakta oss

[email protected]

//Frida och Josephine

Stöd ett projekt för välgörenhet

Kategori: Allmänt

Om det är någon som är intresserad av att stödja vårt volontärprojekt på något sett så får ni jätte gärna kontakta oss på mail.

[email protected]

Volontärresa

Kategori: Allmänt

Vi håller på att planera en volontärresa inför vintern 2012/2013. Volontärresan kommer vara vårat projektarbete i årskurs tre på gymnasiet. Ett projektarbete går ut på att man ska planera, genomföra och utvärdera ett större arbete inom en bestämd tidsperiod.

Vi vill göra något för andra och därför kom vi på iden att åka som volontärer till ett skolhem i centrala Thailand. Vårat syfte med resan är att lära känna en annan kultur och att stärka barnsrättigheter. Som volontär på ett skolhem kommer man få hjälpa till med det mesta. Alltifrån renovera skolbyggnaden till och undervisa i Engelska. Barnen som bor på skolhemmet är från fattiga byar i norra Thailand där det inte har någon möjlighet att gå i skolan. Vi vill hjälpa barnen att få en lika bra uppväxt som vi har fått i Sverige. I Thailand är det såklart andra förhållanden men vi vill åka dit och hjälpa till så mycket vi kan för att barnen i Thailand också ska få en ljus framtid. Vi valde just Thailand för att vi ville se den sida av landet som turisterna inte ser.

För att dokumentera resan och kunna förmedla något av resan i Sverige kommer vi göra en kort dokumentärfilm om resan och om barnsrättigheter. Eftersom Josephine går media med inriktning film har vi möjlighet till detta. Filmen kommer sedan visas för dem som är intresserade. I filmen ska vi försöka förmedla så mycket som möjligt för att öka den internationella förståelsen hos ungdomar i vår ålder.

För att kunna genomföra resan håller vi på att samla in pengar. Vi gör vårat bästa för att vi ska komma iväg på volontärresan. Vi söker stipendier från olika fonder samt att vi kommer börja stå på marknader för att få in pengar. Om det är någon som är intresserad av att stödja något gott så är det bara att höra av sig till oss på mail. ([email protected])

I nästa inlägg kommer ni kunna läsa om vår utbytesresa till Litauen 2009 som fick oss att vilja åka på en volontärresa för att hjälpa barn.♥

Norra Halland

Kategori: Allmänt

Igår fredag kunde ni läsa om vårat projekt i tidningen Norra Halland.